Kuntoutussuunnitelma
Kuntoutus ja lapsen kehitysympäristöt
Kuntoutussuunnitelmassa tärkeää varmistaa
Kuntoutusuudistus 2020-2022
Lähteet ja lisätietoa
Anna palautetta ja kommentoi sivua
Kuntoutus ja lapsen kehitysympäristöt
Lapsen ensisijainen kehitysympäristö on perhe ja perheellä on kasvatusvastuu lapsesta. Lapsen kasvaessa hänen kehitysympäristönsä laajenee perheen ulkopuolelle varhaiskasvatukseen, harrastuksiin, kouluun ja kavereihin. Sosiaalityö ja terveydenhoito tukevat kehitysympäristöjä. Osa lapsista tarvitsee tuekseen kuntoutusta. (Sipari ja Koivikko 2021.)
Perheellä on oikeus ja vastuu päätöksentekoon ja yhteistyöhön ammattilaisten kanssa lapsen kasvun hyväksi. Yhteistoiminta tarkoittaa sitä, että lapsen kasvun ja kehittymisen tueksi laaditaan tarvittavat suunnitelmat, jotka toteuttavat yhdessä sovittuja tavoitteita lapsen kehitysympäristöissä.
Varhaiskasvatus ja koulu ovat lapsen tärkeitä kehitysympäristöjä, joissa tarvittaessa laaditaan lapselle henkilökohtainen varhaiskasvatuksen tai oppimisen suunnitelma. Kun lapsi saa kuntoutusta, tulee oppimisen ja kuntoutuksen suunnitelmien tavoitteiden olla yhdensuuntaiset ja palvelut yhteensovitettuja. Yhteisesti sovitaan, miten kuntoutus suunnitellaan tukemaan oppimista ja miten kuntoutusta toteutetaan päiväkoti- tai kouluympäristössä.
On välttämätöntä, että lapsen kuntoutus sopii lapsen ja perheen arkeen ja on aidosti sen hyväksytty osa (Koivikko ja Sipari 2021).
Lapsen ja perheen näkökulmasta on tärkeää, että kuntoutuksen suunnittelemisessa varmistetaan:
|
Kuntoutusuudistus 2020-2022
Sosiaali- ja terveysministeriössä toteutetaan pääministeri Marinin hallitusohjelman mukaista kuntoutuksen uudistusta syksyllä 2020 julkaistun kuntoutuksen uudistamisen toimintasuunnitelman mukaisesti. Lapsiperheiden osalta kehitetään perhekeskusverkostoa tunnistamaan kuntoutustarve ja tukemaan kuntoutusta tarvitsevan perheen arkea. Nuorille kehitetään matalan kynnyksen palveluita ja ohjausta tarvittaviin kuntoutuspalveluihin. Lääkinnälliselle kuntoutukseen ohjautumiselle laaditaan valtakunnalliset kuntoutuksen ohjautumisen perusteet. (STM 2020)
Oppaaseen tulee oma kappaleensa lasten kuntoutuksesta.
Lähteitä ja lisätietoa
Minua kuullaan -hankkeen yhteiskehittämisen työpajat ja kyselyt 2018-2020
Harnet A ja Tierney E. Convention of hope–communicating positive, realistic messages to families at the time of a child’s diagnosis with disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 37:257–264, 2009.
Hänninen K. Kohtaamisen kokemuksia epävarmuuden näyttämöllä. Kokemuksellinen ensitieto vammaisen lapsen syntyessä. Helsinki: Stakes, Tutkimuksia 147, 2004
Koivikko M ja Sipari S. Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. 2. uudistettu painos. Valtakunnallinen Lasten ja Nuorten kuntoutus ry. 2021 (linkki)
Kontiainen S. Yhdessä kohti sujuvan arjen rakentumista edistäviä kuntoutussuunnitelmakäytäntöjä. Ylempi AMK-opinnäytetyä, Metropolia 2020. (linkki) Minua kuullaan -hanke ja Satu Kontiainen toteuttivat yhdessä yhteiskehittämisen työpajoja aiheena kuntoutus.
Kuntoutuksen uudistaminen : Kuntoutuksen uudistamisen toimintasuunnitelma vuosille 2020–2022. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:39 Verkkojulkaisu luettavissa tästä linkistä
Sipari S ja Koivikko M. Lasten ja nuorten hyvä kuntoutus - alueellinen järjestäminen. Valtakunnallinen Lasten ja Nuorten Kuntoutus ry:n muistio 17.5.2021
Kiitos
Kiitos Vammaisfoorumin Lapset-työryhmälle osallistumisesta Kuntoutussuunnitelmassa tärkeää -listan kokoamiseen.
Anna palautetta
Kerro mielipiteesi sivusta "Kuntoutussuunnitelma". Onko sivulla mielestäsi korjattavaa tai puuttuuko jotain tärkeää? Kiitos kommentistasi jo etukäteen! Jos haluat vastauksen, kirjoita alle sähköpostiosoitteesi.