Kohtaaminen ja tapaamiskäytännöt
Kohtaaminen ja yhteistyö
Tapaamisen käytännöillä voi helpottaa perheiden arjen sujumista
Lähteitä ja lisätietoa
Anna palautetta ja kommentoi sivua
Kohtaaminen ja yhteistyö
Jokainen lapsen, perheen ja ammattihenkilöiden kohtaaminen, vaikka jäisi ainoaksi juuri näiden henkilöiden kohdalla, rakentaa perheen ja ammattihenkilöiden välistä yhteistoimintaa. Kohtaamisten laatu vaikuttaa lapsen ja perheen elämään monella tavalla.
Ammattihenkilö ei aina ehkä työarjen pyörteessä tule muistaneeksi, kuinka merkityksellisiä lapselle ja perheelle tapaamiset ammattihenkilön kanssa ovat.
On tärkeää, että lapsi ja perhe tulevat kohdatuiksi ja kuulluiksi ja heidän itsemääräämisoikeuttaan kunnioitetaan jokaisessa kohtaamisessa.
Lapsi on tärkeää kohdata oman arkensa ja elämänsä aktiivisena toimijana. Lapsen näkemykset selvitetään hänelle soveltuvalla tavalla. Lapsen itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan: Lapsi tuntee, että hänen mielipiteellään on merkitystä. Aikuisilla on vastuu lapsen osallistumisen mahdollistamisesta. Lapsella on kuitenkin myös oikeus kieltäytyä osallistumasta.
Lapsen kohtaamisen huoneentaulu antaa käytännön vinkkejä lapsen kohtaamiseen:
Lue lisää lapsen kohtaamisesta Minua kuullaan -repussa (linkki)
Myös perheenjäsenet tulee kohdata oman arkensa ja elämänsä aktiivisina toimijoina ja asiantuntijoina. Perheen itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan. Perhe on palvelujen järjestämisessä yhteistyökumppani, mutta sitäkin enemmän, sillä lapsen erityisen tuen tarve vaikuttaa koko perheen arkeen ja elämään. Huomioi perheen voimavarat ja varmisteta, ettei palvelun koordinaatiovastuu jää perheen tehtäväksi.
Molemminpuolinen arvostaminen on hyvän yhteistyön perusta. Arvostavassa kohtaamisessa tärkeää:
- Hyvän tahtominen toiselle.
- Toista arvostava dialogi.
- Aidosti kuulluksi tuleminen.
- Lapsen arvostaminen ja hänen mielipiteensä huomioiminen lapselle soveltuvalla tavalla.
- Vanhempien arvostaminen ja luottamus heidän näkemykseensä ja asiantuntemukseensa oman lapsensa asiassa.
- Toivon ylläpitäminen.
- Myönteinen realistisuus.
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän perheensä kohtaavat tilanteita, joita muut eivät välttämättä koskaan kohtaa. Vanhemmat mukaan ei ole harvinaista, että he eivät tule kuulluksi ja ymmärretyksi kertoessaan näistä tilanteista ammattihenkilöille. Aito kuuleminen ja toisen ihmisen tilanteen ymmärtäminen vaatii taitoa, ja siinä taidossa on mahdollista kehittyä.
Lue lisää perheiden kuulemisesta (linkki).
Tapaamisten käytännöt
Tapaamisten käytännön järjestelyillä on suuri vaikutus paljon palveluita tarvitsevien perheiden arjen sujumiseen.
Kun lapsella ja perheellä on paljon palveluita, tapaamisia ammattihenkilöiden kanssa on yleensä myös paljon. Keskelle arkipäivää ajoittuvat arviointi-, seuranta- ja kuntoutuskäynnit asettavat ajankäytön haasteita etenkin työssäkäyville ja kouluikäisille perheenjäsenille. Perheet saattavat joutua tutkimusten alkuvaiheessa viettämään paljon aikaa sairaalassa tai kuntoutuksessa. Käynnit voivat olla yksittäisiä tapaamisia eri ammattilaisten luona tai kestää päiviä tai jopa viikkoja, jolloin ne siirtävät perheen ajankäytön pois arkisesta kotiympäristöstä. Palvelujen käyttäminen aiheuttaa näin arkisen toiminnan ja ajankäytön ristipaineita, joita Ulla Särkikangas (2020) kuvaa termillä "arjen rytmihäiriöt".
Perheiden kehittämisehdotuksia tapaamiskäytäntöihin, joilla pyritään arjen rytmihäiriöiden vähenemiseen:
|
Lähteitä ja lisätietoa
Minua kuullaan -hankkeen yhteiskehittämisen työpajat ja kyselyt 2018-2020
Särkikangas U. Sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttö erityisperheiden arjessa : toiminnan ja ajankäytön näkökulma. Väitöskirja, Helsingin yliopisto 2020 (Linkki)
Lapsen kuulemista koskevat lähteet Minua kuullaan -repun lapsen kuulemisen sivuilla (linkki)
Anna palautetta
Kerro mielipiteesi sivusta "Tapaamiskäytännöt". Onko sivulla mielestäsi korjattavaa tai puuttuuko jotain tärkeää? Kiitos kommentistasi jo etukäteen! Jos haluat vastauksen, kirjoita alle sähköpostiosoitteesi.